A sport több mint gyógyszer – 2. rész

Die Fotos dürfen ausschließlich für PR- und Marketingmaßnahmen des Füssen Tourismus und Marketing - Kaiser Maximilian Platz 1 - 87629 Füssen verwendet werden. Jegliche Nutzung Dritter ist mit dem Bildautor (www.guenterstandl.de) gesondert zu vereinbaren.
Nordic Walking

Mozgás a negyvenes éveinkben… Ebben az életszakaszban rengeteg változáson megy keresztül a szervezet. A hormonális változások – amelyek lelassítják testünket, és elindítják a leépülést csontozatunkban – sokkal sérülékenyebbé tesznek, ízületeink és a kedélyállapotunk is ingadozóvá válik. A mozgásoknál nagy hangsúlyt kell fektetni a kardió jellegű sportokra, és olyan formáit választani, amik ízületkímélőek.
Jó megoldás jelenthet a tempós gyaloglás, a nordic walking, a futás, az úszás, a kerékpározás, ám mindenhol szem előtt kell tartanunk a védelmet.

 

A futásnál, gyaloglásnál az első, amire figyelni kell, hogy megfelelő cipőben vágjunk bele, ami tompítja az ütődéseket, ezzel védi térdízületeinket, valamint a lábboltozathoz is tökéletesen illeszkedik. Ezen kívül olyan terepet válasszunk, ahol természetes talajon futhatunk, erdőben, füves vagy salakos pályán.
Érdemes minden nap beiktatni életünkbe valamilyen mozgásformát, ha csak egy fél órát is, mivel hosszú távon érezhető lesz a hatása a közérzetünkben, teherbíró képességünkben is.

woman-dumbbell-rows_0

Az ugrálós, nehéz súlyzós vagy nagy erőlködéssel járó edzések számát érdemes lecsökkenteni heti egy – két alkalomra. Teljesen elhagyni viszont nem érdemes, mert a súlyzós edzések segítik az izmok tónusainak megőrzését, valamint csontjaink erősítését.

 

Ha van kedved és szeretnéd tudni, hogy mennyire vagy képes elviselni a feszültséget, töltsd ki a stressz tesztet az alábbi weblap címen és olvasd el a hozzá tartozó értékelést!

http://www.eletstilusorvoslas.hu/stresszteszt


 

A sport több mint gyógyszer – 1. rész

Napjainkban, a megváltozott életkörülmények miatt, kiemelkedően fontossá vált a mozgás. A fizikai munka hiányát változatos mozgásformákkal, tudatos testedzéssel, tornával pótolhatjuk. Természetesen az egészséges életnek sok összetevője van, ebben a részben a mozgás fontosságáról, jelentőségéről olvashatsz.


Marathon, black silhouettes of runners on the sunset

 

Történhet egyedül és társakkal, játékos formában és tervszerű edzés keretében, szárazon és vízen, segédeszközökkel vagy anélkül, de csak a rendszeres mozgás által remélhetjük, hogy mozgásszerveink, ízületeink és izmaink időskorúnkig megtartják rugalmasságukat, teljesítményüket. Ezenkívül a mozgás – az oxigénfelvevő képesség javítása útján – jótékony hatással van az idegrendszerre, az agyi kapacitásra és a szervezet egészének állapotára is.

Tökéletesebb pihenés, nagyobb teljesítőképesség.

 

Fitness-page-image

Az edzésélettani szakértők tapasztalatai szerint a hetente többször, a nyugalmi állapot maximális oxigénfelvételét meghaladó oxigénigényű munkavégzés vezethet a teljesítőképesség növeléséhez. Nyugalomban tökéletesebb az edzett szív pihenése, ami a nyugalmi állapot alacsonyabb pulzusszámában mutatkozik meg.

Vastagodó izmok

A rendszeres testedzés hatására az izmokban is jellemző változások figyelhetők meg – az izomtömeg megnövekedése, az izomrostok megvastagodása – az izom ugyanis egy olyan „gép”, amelyet a használat nem koptat, hanem gyarapít. Fokozottan kezdjük el bevezetni az életünkbe a napi 20-30 perces mozgást. Legyen ez egy séta a szabadban, edzőtermi edzés, vagy a szabadban már rengeteg helyen megtalálható „Fitnesz Parkok” is szolgálhatnak helyszínéül a mozgásnak. Sokan szeretnek futni, itt meg kell jegyezni, hogy csak az a futás lehet hasznos hosszútávon, amely helyes technikával történik, ellenkező esetben az ízületeink (boka, térd, csípő) látják kárát. Az úszás az egyik leghasznosabb mozgásforma, mert túlsúllyal, sokféle egészségügyi rizikófaktorral rendelkezve is elkezdhetjük, és anélkül fejlődhetünk, hogy bármiféle károsodásnak tennénk ki szervezetünket.

slider-home-1

A nagyvárosban élő, civilizált embernek a rendszeres testedzés nyújtja az egyetlen lehetőséget a – szervezet számára biológiai szükségletet jelentő – mozgás elvégzésére. Elmulasztásával szabad utat kapnak a mozgás- és oxigénhiányból, az egyoldalú terhelésből (pl. ülőmunka) adódó elváltozások. Egyre több betegségről, többek között a halálozási okok élén álló szív- és keringési betegségekről derül ki, hogy létrejöttükben a mozgáshiány is szerepet játszik. A sport minden életkorban az egészséges életmód fontos része, és megelőző hatása mellett – sok esetben – a gyógyításában és utókezelésében is értékes eszköz. A stressz talaján kialakult neurózis és egyéb panaszok kezelésében is fontos szerepet kap a rendszeres testedzés. A fizikai aktivitás jótékony hatása megmutatkozik számos, az életminőséget alapvetően befolyásoló tényezőn is: az étvágy javításától kezdve a nyugodt alváson és a kiegyensúlyozott kedélyállapoton át a nagyobb teherbíró képességig.

Kezdj el mozogni még ma!

Ha van kedved és szeretnéd tudni, hogy mennyire vagy képes elviselni a feszültséget, töltsd ki a stressz tesztet az alábbi weblap címen és olvasd el a hozzá tartozó értékelést!

http://www.eletstilusorvoslas.hu/stresszteszt


 

Gondoljunk a stresszre másképpen – 4. rész

Most megint visszautalok egy korábbi bejegyzésemre: Gondold át, hogy az egyes változások hogyan hatnak az életedre és próbáld az azzal kapcsolatos érzéseidet tudatosítani. Egyáltalán hogyan tudsz alkalmazkodni a változásokhoz?


„Az a puszta tény, hogy valaki ismeri bajának okát, már maga is gyógyító erejű.”(Selye János)

yoga exercise abstract

A következő nagyon hatékony stresszkezelési módszer a relaxáció. Saját figyelmedet, aktivitásodat használod fel a gyakorlatok során. Olyan módszer, mely beépíthető mindennapi életedbe. Ez a pszichés önnyugtató, technika megerősíti a személyiséged, megteremti a tested, az érzéseid és a gondolataid közötti egyensúlyt. Gyakorlással elérheted, hogy koncentrálással képes legyél ellazítani az izmaidat. A lazítást nem kell erőltetni, inkább engedd meg a testednek, hogy ellazuljon. Talán meglepőnek hangzik, de ha 21 napon keresztül naponta két alkalommal gyakorlod a lazítás módszerét, 5-7 perc alatt képes leszel ellazítani az egész testedet. Amikor már kényelmesen elhelyezkedtél egy széken, behunytad a szemedet, kezdjél el figyelni a légzésedre. Az utasításokat és a lazítás kulcsszavait már sok helyről elérheted, letöltheted. Illetve hanganyagokhoz is könnyen hozzá tudsz jutni.

 

stressed-stress-relaxAz autogén tréning az egyik legelterjedtebb relaxációs módszer, mely pánik betegség és szorongásos állapotok kezelésére kitűnően alkalmazható. Az autogén tréning módszerének elsajátításával könnyebben meg tudsz majd birkózni a problémáiddal, a fizikai változások hatására fejfájásod elmúlik, könnyebben el tudsz aludni és egyéb szorongásos tüneteid is csökkennek. Közérzeted, teherbírásod és teljesítőképességed is nőni fog. Az autogén tréning elsajátításához orvosi vagy pszichológusi diplomával rendelkező, képzett szakember segítsége szükséges.

 

A stressz mindannyiunk életében jelen van, része a mindennapjainknak, melyre nem mindig tudunk figyelni. Ha megtanulsz lazítani, tudatosan levezetni, a napi életedhez szükséges „forrást” adod meg önmagadnak. Ma tehetsz azért, hogy milyen legyen a holnapod. Ha változtatni akarsz, akkor a régi szabályok már nem érvényesek.

stress-management

„Változás csak akkor lehetséges, ha az, amit gondolsz, érzel, és csinálsz, nagymértékben különbözik attól, amit eddig gondoltál, éreztél, és csináltál.”(Selye János)

 

Addig is, ha van kedved és szeretnéd tudni, hogy mennyire vagy képes elviselni a feszültséget, töltsd ki a stressz tesztet az alábbi weblap címen és olvasd el a hozzá tartozó értékelést!

http://www.eletstilusorvoslas.hu/stresszteszt


 

Gondoljunk a stresszre másképpen – 3. rész

Stress

Az előző írásaim olvasásakor talán már gondolkoztál azon, hogy a te életedben melyek azok a helyzetek, okok, amelyek a legnagyobb stresszt okozzák. Ezek beazonosítása során gondolom, végigpörögtek azok a negatív automatikus gondolatok, érzések és akár tünetek is, amiket ezekben a helyzetekben magadon tapasztalsz. És ezek, a negatív érzéseket keltő helyzetek unos-untalan ismétlődnek, te pedig mindig ugyanabba a hibába esel bele. Nyilván ez mindenkinél egyénre szabott problémamegoldást kíván. De ami biztos, hogy az ilyen és ehhez hasonló helyzeteid folyamatos stresszt, előbb utóbb kimerülést eredményeznek. Ezek oldása különböző stresszkezelő módszerekkel hatékonyan kivitelezhető és gyakorlással megtanulható.

Mivel a stresszre mindannyian másképpen reagálunk, nehéz megmondani, hogy neked melyik módszer lesz a legmegfelelőbb. Az előző írásaimból is megérthettétek, hogy a stressz „keletkezésében” a gondolataink, az érzelmeink és a testünk egymástól elválaszthatatlanok. Egyszerűen ebből következik, hogy a stresszoldó technikáink, illetve megtanult módszereink a gondolataink megváltoztatásán, az azokat követő érzelmeink átalakulásán és a testünk lazításán keresztül vezethetnek bennünket sikerre.

stressed-student1

Tudtad, hogy a tested, sokkal hamarabb észleli a stresszt, mint a tudatod? Megfeszülnek az izmaid, és tudatja veled, hogy most stressz ért. Azonban erre nagyon sokan nem tanultunk meg odafigyelni. Nagy gondot jelenthet ezért számodra, ha csak a külvilág ingereire koncentrálsz és a „bensődre” való odafigyelést elhanyagolod. Ezt belső tudatosságnak hívjuk. Tudatában vagyok annak, hogy feszítem az állkapcsom, vagy összeszorítom a fogaimat, vagy felhúzom a vállaimat stb. Ha ezt az úgynevezett testleltárt a belső figyeléssel gyakoroljuk, akkor a belső tudatosságunkat tudjuk fejleszteni, amely egy idő után automatikussá válik. Ez mire jó? Stressz esetén a belső odafigyeléssel azonnal tudjuk lazítani a megfeszített izmainkat, ami egyrészt segít a stressz reakció mihamarabbi leküzdésében, a testünkben lezajló biokémiai és hormonális stressz okozta változások intenzitásának csökkentésében és – nem utolsó sorban – a mozgásszervi elváltozások kialakulásának megelőzésében.

job-stress

Természetesen lehetnek olyan stresszes élményeitek is, amelyekre inkább úgy emlékeztek, hogy lelkileg jellegzetes reakciókat váltottak ki bennetek. Ezért érdemes azt a módszert is legalább két hétig alkalmazni, amikor lejegyzed azokat a helyzeteket, amelyek összefügghetnek a stresszel. Javaslom a tüneteidet és az aktuális érzéseidet is leírni. Például a főnökömnek nem mondhattam meg, amit gondoltam, ezért dühös voltam, és a gyomrom összerándult. Délután nem osztottam be jól az időmet, ezért aggódtam, hogy mikor érek oda a gyerekért az iskolába, a nyakamban intenzív izomfeszülést és erősödő fejfájást éreztem. A stressz napló segítségével kitapasztalhatjuk, hogy milyen jellegzetes reakcióink, életeseményeink és tüneteink vannak.

Ha van kedved, és szeretnéd tudni, hogy mennyire vagy képes elviselni a feszültséget, töltsd ki a stressz tesztet az alábbi weblap címen és olvasd el a hozzá tartozó értékelést!

http://www.eletstilusorvoslas.hu/stresszteszt


 

Gondoljunk a stresszre másképpen – 2. rész

Vajon a stressz önmagában betegség-e vagy mi „gyártunk” betegséget belőle? – tettem fel a kérdést az előző bejegyzésem végén.

Tisztázzunk néhány alapvető kérdést!

Egyrészt a stressz reakció nagyon hasznos energetikai jelző és válaszfunkció egyaránt, amit egyszerűen csak meg kellene tanulnunk helyesen értelmezni, hiszen ezzel is segíthetnénk magunkon! Másrészt nagyon fontos, hogy megpróbáljuk az egyensúlyt megtalálni a pihenés és a mindennapi hivatásszerűen elvégzendő feladataink között a harmóniánk érdekében. Tanuljunk meg lazítani, levezetni tudatosan, a napi életünkhöz szükséges „forrás” megszerzéséért.

A young businessman looking frustrated at the officeAztán persze az is elképzelhető, hogy tudjuk, érezzük, változtatni, lazítani kellene, de mindig valami gikszer jön közbe. A gondolat egyre jobban nyomaszthat és további szorongást, feszültséget kelthet bennünk. A napjainkat továbbra sem megéljük. Ilyenkor szoktuk mondani, hogy eltelt, és este hulla fáradtan beesünk az ágyunkba, hogy másnap újra elölről kezdjük, mintha csak önműködő, automatikusan vezérelt gépek lennénk.

Sajnos a rossz hírem az, hogy a problémák felhalmozódása és a szüntelen aggódások következtében a hosszan tartó, krónikus stressz fizikai, egészségi állapotunkat veszélyezteti. Az idegrendszer izgalmi állapotának „fenntartása” tudattól független működéseket indít be. Mintegy harmincféle hormon, biokémiai vegyület jelenik meg a vérben legismertebb az adrenalin –, amelyek további fokozott hatással lesznek az anyagcserénkre és a keringési folyamatainkra.

A szívműködésben, az immunrendszer védekezőképességében kárt is tehetnek. Kialakulhat cukorbetegség, emésztési és vérnyomás probléma, migrén, alvászavar, fülzúgás stb.  Másrészt a hosszan tartó krónikus stressz olyan kompenzáló magatartásokhoz vezethet, mint a mértéktelen evés vagy túlzott alkohol fogyasztás, a nyugtató és/vagy altató bekerülése a mindennapi életünkbe.

97330-93928

A tünetekben, a kialakult betegségben a közös az, hogy az adott szerv vizsgálata során semmilyen organikus eltérés nem diagnosztizálható. Persze az is lehet, hogy azt érezzük, elfáradtunk és már nem vagyunk olyanok, mint régen. Nem azért, mert nem akarunk, csak már nem tudunk örülni semminek. A mindennapi apró sikereket és örömeinket észre sem vesszük, mert nem érünk rá. Pedig akkor, abban a pillanatban kellett volna leülni a „karosszékünkbe”.

Azonban, ha felelősséget vállalunk saját magunkért, akkor érdemes komolyan venni testünk és lelkünk jelzéseit, azaz az okokat kideríteni. Ezért aztán a tünetek ellen gyógyszerek és egyéb külső szerek hosszútávon megoldást biztosan nem jelentenek, csak ha megtaláltuk az okot és ezzel a tudatosítással oldjuk a feszültségeinket.

Az arany középút elve is arra tanít bennünket, hogy nem bírjuk az egyoldalúságot hosszú távon. Sem a mértéktelen munkát, a mértéktelen erőfeszítést, a hajszát, a testi-lelki terheket, nem vagyunk képesek sokáig elviselni. Csupán idő kérdése, hogy a kiegyensúlyozatlanságot követően a testi tünetek megjelenjenek.

stress-unhappy-face-400x400

Amikor tudjuk, hogy kik vagyunk, honnan jövünk és hová tartunk – egyre intenzívebben tudjuk életünket alakítani. Ezt a „valódi jelenlétet” a saját életünkben, ami egy izgalmas kaland a következő bejegyzésemben folytatom.

Addig is, ha van kedved és szeretnéd tudni, hogy mennyire vagy képes elviselni a feszültséget, töltsd ki a stressz tesztet az alábbi weblap címen és olvasd el a hozzá tartozó értékelést!

http://www.eletstilusorvoslas.hu/stresszteszt


 

Gondoljunk a stresszre másképpen – 1. rész

Ha különböző testi panaszainkkal orvoshoz fordulunk, ők egyre több figyelmet fordítanak a lelkünk és testünk állapota közötti összefüggések felismerésére. De vajon, az orvoshoz fordulás előtt, mi nők mennyire figyelünk testünk jelzéseire, tüneteire, amelyek később betegséget okozhatnak?

Vagyis… stress-level-statisticsGondoljunk csak a stresszesebb időszakainkra, hogy milyen testi tüneteink jelentkeznek ilyenkor. Bizonyára ismerős az érzés, hogy amikor feszültebbé válsz, gyorsabb lesz a légzésed, szaporábbá kezd válni a szívverésed, látható elpirulással a verejtékmirigyek működése aktiválódik, izzad a tenyered, kiszárad a szád, izmaid megfeszülnek és a sort még folytathatnám.

Hölgyeim, mintha megváltozott volna az időélményünk. Nem tudjuk, hogy hová rohanunk, de oda egyre gyorsabban, amely egyre növekvő fizikai és lelki terhet ró a szervezetünkre, és kimerüléshez vezethet. Nem vagyunk jelen az aktuális pillanatokban, rágódunk a múlton vagy szorongunk a jövőtől. Néha meg eszeveszetten szervezzük és tervezzük a jövőnket, amelyben egyszer majd kiegyensúlyozott békés életet élhetünk a „karosszékünk” kényelmében.

Hát igen! Közben elmegy az élet mellettünk, és már azt vesszük észre, hogy felnőttek a gyerekeink, az életminőségünk egyre rosszabb. Az idő tudtunkra adja, hogy elszaladt, és nem élveztük az életünket. Jobb esetben. Rossz esetben valamilyen betegséggel küzdünk, amit meg tudtunk volna előzni, ha odafigyelünk a testünk jelzéseire. Vagy észrevettük, de képtelenek voltunk lazítania terheinken.

ljcy9ldvjwvq3orojwyh

A stressz mindannyiunk életében jelen van, része a mindennapjainknak, amelynek jellemző tüneteire nem mindig tudunk elegendő figyelmet fordítani. Vajon a stressz önmagában betegség-e vagy mi „gyártunk” betegséget belőle? Kiderül majd a következő bejegyzésemből…

 

Addig is, ha van kedved és szeretnéd tudni, hogy mennyire vagy képes elviselni a feszültséget, töltsd ki a stressz tesztet az alábbi weblap címen és olvasd el a hozzá tartozó értékelést!

ttp://www.eletstilusorvoslas.hu/stresszteszt


 

Intimitás önmagunkkal – 2. rész

Az egyedüllét néha egy feladat, amellyel mindannyiunknak szembe kell nézni. Nem lehet elfutni előle. Meg kell oldani. Lehet, hogy egy lépés a szabadság felé. Ez nem azt jelenti, hogy a világtól elvonulva kellene élnünk... Sőt!


Favim.com-26239

Használjuk ki a szabad óráinkat arra, hogy teljesen önmagunkkal legyünk. Ez kezdetben lehet, hogy nagyon szokatlan. Elképzelhető, hogy előre be kell tervezni a napirendbe, döntést kell hozni érte. Ha eleinte nehéznek találjuk a feladatot, ne ijedjünk meg!

Ha ezt észben tartva közelítjük meg választásunkat, könnyebb lesz felhagyni azokkal a dolgokkal, amelyekről azt gondoljuk, hogy még mindig jobb, mintha egyedül lennék. Azért nehéz nemet mondanunk egy esetleges rossz párkapcsolatra, mert lehet, hogy pillanatnyilag örömet okoz.

Más nézőpontból sokkal könnyebb meghozni a döntést, ha azt érezzük, hogy nem lemondunk valamiről, hanem megajándékozzuk magunkat a szabadsággal, amely néha egy rövid időre egyedülléttel párosulhat. Azt se felejtsük el, hogy sokan félve az egyedülléttől, a boldogtalanságtól, nem mernek kockáztatni. Inkább nem tesznek semmit, mert biztosak akarnak lenni abban, milyen következményekkel jár a következő lépésük. Persze lehet, hogy éppen emiatt nem lesz részük sohasem a boldogságban.

Ha nem akarjuk látni, akkor persze elfordulhatunk ettől az úttól, de az a rossz hírem, hogy továbbra is bennünk marad. Ha mégis érezzük magunkban a vágyat, akkor tegyük fel magunknak a kérdést, hogy miként juthatunk el a célhoz? Viszont akkor kénytelenek leszünk akár egy rövid időre is azt tenni, ami ellen tiltakozunk: egyedül lenni.

361928-alone

Az egyedüllét esély, a legjobb tanítómester, hogy valódi ismeretséget kössünk valódi önmagunkkal, és az így szerzett új tudás birtokában tisztábban lássuk, mire vágyunk igazán. Az egyedüllét megdöbbentő és rendkívüli ajándék, hogy időt és teret adjon önvalónk megismerésére és gyarapodására.

Mindegy, hogy magunkban mélyülünk-e el éppen, kellemes vagy kellemetlen időszakot élünk-e át, a fejlődés érdekében szembesülünk-e bizonyos érzelmekkel, egyszerűen megfelelő és kielégítő társaságnak éljük meg magunkat! Akár valamilyen kellemes tevékenység közben, akár csak úgy, semmit nem csinálva, lazítva, lengedezve: rendben van körülöttem a világ, és rendben vagyok benne én is. És ha készen állunk arra, hogy őszinték legyünk önmagunkhoz, beteljesedhet a vágyott boldogság.

Merjünk egyedül lenni, másként gondolkozni!